Først og fremst viser dette hvor uforutsigbart og sammensatt klimaet er. Det er svært vanskelig for folk flest å være skråsikre på hvordan klimaet vil utvikle seg fremover. Selv meteorologer kan bomme på dette, de kan tross alt bare gjøre antagelser ut fra analyse av statistikk og tidligere erfaringer. Men rettferdiggjør dette dermed fortsatt bruk av fossilt brennstoff? Må føre-var-prinsippet vike for vårt stadig økende behov for energi?
Dessverre er det sånn at CO2-utslipp ikke er den eneste ulempen med fossile brennstoff. Et stort miljøproblem i Bergen denne vinteren, særlig i sentrumsområdet (se figur 1), har nemlig vært utslipp av såkalt NOx. Det er en samlebetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2. Noen av helseproblemene disse medfører er allergi, astma og fare for å utvikle kreft. De er meget skadelige for luftveiene. For astmatikere har NOx-konsentrasjonene til tider vært så dramatiske at de har vært rådet til å holde seg innendørs. Ellers kan det nevnes at NOx påvirker ozonlaget, danner smog (hovedsaklig i varmere strøk som Los Angeles), og bidrar til dannelse av HNO3, som medfører både sur nedbør og overgjødsling av naturen. (2)

Mens befolkningstettheten i storbyene øker, og trafikken vokser tilsvarende, er det åpenbart at dette ikke er en miljøsituasjon man kan leve med. Heldigvis er alternativene på vei, frontet av den populære hybridbilen Toyota Prius. De rene elbilene er også i ferd med å gi et kvalitetsrikt bidrag til markedet, her kan man nevne Mitsubishi MiEV, Think City og ikke minst Tesla Model S (kommer i 2012, se figur 2).
De neste månedene vil jeg prøve å dekke noen av de miljøløsningene, innenfor både energiproduksjon og transport, som jeg tror blir de viktigste fremover. Her er noen av temaene jeg vil ta for meg:
Løsning #1: Solenergi
Løsning #2: Varmepumpen
Løsning #3: Elbilen
Løsning #4: Vindmøller
Løsning #5: Saltkraft
Kilder:
1. http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080425/ODEBATT/524351334
2. Lars Magne Nerheim, foreleser ved HiB
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar