torsdag 11. februar 2010

Løsningene: Artikkelserie om fremtidens energi og transport

Debatten om hvorvidt global oppvarming er et reelt (og isåfall hvor stort) problem ruller videre. Ofte er det klimaforskere vs. klimaskeptikere, der begge sider kan ha motiver for både det ene og det andre. Klimaforskere, som skal ha blitt tatt for å manipulere data i retning mer oppvarming, vil selvsagt gi inntrykk av at det finnes et behov for å drive med forskningen, og dermed få flere midler til å fortsette med den. Klimaskeptikerne har en tendens til være ansatt i oljeindustrien, eller stolte eiere av store SUV'er, noe som med dagens nyhetsbilde fort kan føre til det psykologene kaller "kognitiv dissonans". (1) Rekordlave temperaturer i Europa denne vinteren har imidlertid ikke gjort det enklere å argumentere for faren for global oppvarming. Den lave økningen i den globale temperaturen de siste årene blir forklart med en reduksjon av vanndamp i atmosfæren.

Først og fremst viser dette hvor uforutsigbart og sammensatt klimaet er. Det er svært vanskelig for folk flest å være skråsikre på hvordan klimaet vil utvikle seg fremover. Selv meteorologer kan bomme på dette, de kan tross alt bare gjøre antagelser ut fra analyse av statistikk og tidligere erfaringer. Men rettferdiggjør dette dermed fortsatt bruk av fossilt brennstoff? Må føre-var-prinsippet vike for vårt stadig økende behov for energi?

Dessverre er det sånn at CO2-utslipp ikke er den eneste ulempen med fossile brennstoff. Et stort miljøproblem i Bergen denne vinteren, særlig i sentrumsområdet (se figur 1), har nemlig vært utslipp av såkalt NOx. Det er en samlebetegnelse for nitrogenoksidene NO og NO2. Noen av helseproblemene disse medfører er allergi, astma og fare for å utvikle kreft. De er meget skadelige for luftveiene. For astmatikere har NOx-konsentrasjonene til tider vært så dramatiske at de har vært rådet til å holde seg innendørs. Ellers kan det nevnes at NOx påvirker ozonlaget, danner smog (hovedsaklig i varmere strøk som Los Angeles), og bidrar til dannelse av HNO3, som medfører både sur nedbør og overgjødsling av naturen. (2)

Mens befolkningstettheten i storbyene øker, og trafikken vokser tilsvarende, er det åpenbart at dette ikke er en miljøsituasjon man kan leve med. Heldigvis er alternativene på vei, frontet av den populære hybridbilen Toyota Prius. De rene elbilene er også i ferd med å gi et kvalitetsrikt bidrag til markedet, her kan man nevne Mitsubishi MiEV, Think City og ikke minst Tesla Model S (kommer i 2012, se figur 2).

De neste månedene vil jeg prøve å dekke noen av de miljøløsningene, innenfor både energiproduksjon og transport, som jeg tror blir de viktigste fremover. Her er noen av temaene jeg vil ta for meg:

Løsning #1: Solenergi
Løsning #2: Varmepumpen
Løsning #3: Elbilen
Løsning #4: Vindmøller
Løsning #5: Saltkraft


Kilder:
1. http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080425/ODEBATT/524351334
2. Lars Magne Nerheim, foreleser ved HiB

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar