
Regjeringens avgift på biodiesel har vært en gjenganger i media den siste tiden. Regjeringen har tidligere innført avgifter som gjør det billigere å velge miljøvennlige kjøretøy, men har foreløpig ikke gått inn for tilsvarende tiltak for mer klimavennlige drivstoff. – Jeg mener det er en saklig god begrunnelse for avgift også på biodiesel. Spørsmålet er om avgiften skal innføres nå eller senere, sier finanskomiteens leder, Torgeir Micaelsen (Ap).
Biodiesel er en relativt ny form for drivstoff, og jeg vil derfor ta en nærmere titt på dette fenomenet.
Biodiesel er drivstoff med vegetabilsk eller animalsk kilde. Det frigjøres CO2 ved forbrenning av biodiesel, men i motsetning til fossilt brennstoff inngår dette i det "naturlige" karbonkretsløpet: Så lenge andre planter får mulighet til å ta opp det tilsvarende utslippet, går det totale utslippet i null. I Norge fremstilles biodiesel vha lakseolje, fiskeavfall, frityrolje, eller den mest vanlige kilden i Europa, raps. Norske oljeselskaper blander allerede inn biodiesel i den fossile dieselen. Dieseltypene B2 og B5 inneholder henholdsvis 2 % og 5 % biodiesel. De fleste dieselmotorer tåler ikke B100, ettersom biodiesel løser opp gummislanger.
I enkelte utviklingsland går biodiesel på bekostning av matvareproduksjonen, slik at matvarer blir dyrere. Dette skjer for eksempel i Mexico, der landbruksflater for matvareproduksjon har blitt omstilt til drivstoffproduksjon. Selskapet Exxon Mobil arbeider for tiden med muligheten til å fremstille biodiesel vha alger, som dermed ikke vil konkurrere med matvareproduksjonen i utviklingsland.
Kilder:
http://no.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar